ΚΥΡΙΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Κύριοι δρόμοι της Ελλάδας

Ως κύριοι δρόμοι της Ελλάδας εννοούνται οι οδικοί άξονες με σημαντική αξία για τις οδικές μεταφορές σε εθνικό επίπεδο: οι αυτοκινητόδρομοι και οι εθνικές οδοί, γνωστές επίσης και ως οδοί ταχείας κυκλοφορίας. Οι δύο αυτές κατηγορίες δρόμων είναι διακριτές ως προς τις προδιαγραφές κατασκευής τους.

Αυτοκινητόδρομος: Ο αυτοκινητόδρομος είναι δρόμος ειδικής κατηγορίας, σχεδιασμένος έτσι ώστε να διακινεί τον μεγαλύτερο δυνατό φόρτο της οδικής κυκλοφορίας οχημάτων, συνήθως μεταξύ πόλεων, και να επιτρέπει την οδήγηση με σταθερά υψηλή ταχύτητα. Οι αυτοκινητόδρομοι είναι οδικές αρτηρίες διπλής κατεύθυνσης με δύο (τετράιχνοι), τρεις (εξάιχνοι) ή και περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, διαχωριστικό κράσπεδο (νησίδα) μεταξύ των αντίθετων ρευμάτων και μία βοηθητική λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, γνωστή στην Ελλάδα ως Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης / ΛΕΑ.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Traffic_Sign_GR_-_KOK_2009_-_PI-27.svg/130px-Traffic_Sign_GR_-_KOK_2009_-_PI-27.svg.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Traffic_Sign_GR_-_KOK_2009_-_R-32_-_130_kph.svg/130px-Traffic_Sign_GR_-_KOK_2009_-_R-32_-_130_kph.svg.png



Εθνικές οδοί: Ο παρών κατάλογος των εθνικών οδών της Ελλάδας απεικονίζει την κατάσταση όπως ήταν κατά το έτος 1963. Μικρές εξαιρέσεις υπάρχουν σε περιπτώσεις οδών που δεν είχαν κατασκευαστεί ακόμη τότε (π.χ. το τμήμα Λαμία-Στυλίδα-Αλμυρός-Βελεστίνο-Λάρισα της Εθνικής Οδού 1, του οποίου η κατασκευή ολοκληρώθηκε αργότερα). Την εποχή σύνταξης του αρχικού καταλόγου, το 1963, πολλά τμήματα των εθνικών οδών δεν ήταν καν ασφαλτοστρωμένα.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/GR_KOK_-_Sign_PI02_-_new_-_sample_01_-_EL_VCT.svg/110px-GR_KOK_-_Sign_PI02_-_new_-_sample_01_-_EL_VCT.svg.png
Το 1998 εκδόθηκε από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος κατάλογος με τίτλο Μητρώο Εθνικών Οδών, με στόχο τη συμπλήρωση και επικαιροποίηση της υπουργικής απόφασης του 1963. Οι διαφορές μεταξύ των δύο καταλόγων είναι αξιοσημείωτες, καθώς στο μεσοδιάστημα κατασκευάστηκαν δεκάδες χιλιόμετρα καινούριων οδών εθνικής σημασίας. Π.χ. ο αυτοκινητόδρομος (ν.ε.ο.) Κατερίνης - Κλειδίου - Χαλάστρας - Θεσσαλονίκης και ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Νεμέας - Τρίπολης.

Επαρχιακές οδοί: Οι επαρχιακοί δρόμοι  είναι οι δρόμοι που συνδέουν  κωμοπόλεις (>2000 κατοίκων) ή εδρών δήμων. Επίσης ενώνουν περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια. Ακόμη λειτουργούν ως σύνδεσμοι ανάμεσα σε τουριστικά ή αρχαιολογικά σημεία ενδιαφέροντος. Τέλος συνδέουν με δευτερεύοντες συνοριακούς σταθμούς.  C:\Users\lykp7\Desktop\39eee751af30032eeece2f48de2de4ba_XL.jpg
       

C:\Users\lykp7\Desktop\300px-PRC_Expressway.jpg
Ταχείας κυκλοφορίας οδοί: Οι οδοί αυτοί είναι μεγαλύτεροι από τους παραπάνω γιατί συνδέουν  πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων και είναι ανισόπεδοί κόμβοι ή ελάχιστοι ισόπεδοι.